İletişim Becerilerinin Kazandırılmasında Drama

3 Ocak 2011 Pazartesi

İletişim Becerilerinin Kazandırılmasında Drama





Okul öncesi dönemi çocukları söz konusu olduğunda, çocukların kendi aralarında ve yetişkinlerle olan iletişimleri, çoğu zaman konuşma yeteneği temel alınarak."dil gelişimi" başlığı altında ele alınmaktadır. Oysaki insanlar arasında etkileşim sağlamaya yönelik olan davranışlar, her yaşta yalnızca dilden, yani konuşmaktan ibaret değildir.Normal olarak gelişen herhangi bir çocuğun, sesini duyduğu bir yetişkine, örneğin annesine doğru yüzünü çevirmesi, kendine gülümseyen bir başka kişiye gülümsemesi, ilgisini çeken ya da eline almak istediği bir nesneyi bakıcısına eliyle işaret etmesi, dil gelişiminin de ötesinde iletişim davranışlarıdır.Diğer yandan henüz konuşmadığı halde, yanına bir yetişkin yaklaştığında kucağa alınmak için kollarını yukarı doğru uzatıp, gövdesini yukarı kaldırmaya çalışması da bir iletişim davranışıdır. Çocuğun iletişim amaçlı davranışları, konuşma davranışından da önce başlar ve normal olarak tüm yaşamı boyunca konuşma davranışının dışında da iletişim davranışları görülür. Çocuğun dil gelişimi, zihinsel gelişimiyle birlikte, doğduğu andan itibaren doğal seyriyle gelişir. Çocuğa okulda eğitim verilmeye başlandığında da bilgilerin kendisine aktarılabilmesi için dil becerileri (okuma yazmaya hazırlık ve okuma yazma) üzerinde daha çok durulur. Konuşmanın ve yazmanın dışındaki iletişim davranışları, çoğu zaman öğrenilecek bir bilgi alanı olarak görülmez ve eğitim yapılmaz. Ancak yukarıda da işaret edildiği gibi, insanoğlunun iletişim kapasitesi yalnızca dilden ibaret değildir ve diğer yönleriyle de (selamlaşma, beden dili vb.) ele alınmayı ve eğitilmeyi gerektirir. Drama etkinlikleri, konuşma ve yazmanın dışındaki iletişim davranışlarının öğretilmesi konusunda, yaşantıya dayalı örnekleriyle okul öncesi öğretmenlerinin elinde oldukça olanaklı bir araç olarak işlev görebilir. 


0 yorum:

Yorum Gönder